Sára Skoczková ve svých dílech dává elementární tvar prožitkům a životním zkušenostem. Vstupuje do dialogu s materiálem, ten spoluutváří obsah díla jako i její aktuální rozpoložení. Do díla se otiskují myšlenky jako dlaně rukou do keramiky, s kterou autorka pracuje. Skrze tmavý tón keramické hlíny je zvýrazněna silueta soch, detail se tak jeví až při bližším pohledu. Těžištěm výstavy je zapouštění kořenů – vytváření bezpečného prostoru, kdy si ve stejný okamžik často budujeme i omezení a hranice, které se s těží překračují. Tento motiv můžeme číst ze symbolů, s kterými Sára Skoczková citlivě pracuje. Poupata, prázdná plocha nebo spletité kořeny jsou tichými nositeli obsahů autorky a zároveň ponechávají prostor vlastní interpretaci. Druhá rovina, s kterou autorka pracuje je tvarová. Centrální reliéf Zahrada vidění složený z menších dlaždic umožnil autorce vytvořit hrací pole, které je otevřené změně. Je možné jej přeskupovat, dlaždice odebírat či přidávat. Formální překlopení významu se odehrává i u díla Sloup II, kdy nosný prvek architektury, téměř ztratil svůj účel. Stává se autonomním prostorem – klecí, odkrývající vnitřní obsah, dříve nespatřitelný. Otevření dříve pevné formy, která uchovává a chrání obsah uvnitř (Lastura) nastává u díla Lastura – klícka. Schránka ztrácí svůj účel bezpečného prostoru a s ním spojená omezení, a nebrání tak expanzi obsahu ven.
Sára Skoczková (*1996, Havířov) je nedávnou absolventkou Sochy II na Akademii výtvarných umění v Praze (2022) pod vedením Tomáše Hlaviny. Během svého studia absolvovala stáž v Ateliéru figurální sochy a medaile (Vojtěch Míča a Milada Othová) či zahraniční studijní stáž na UCLM Facultad de Bellas Artes de Cuenca, Španělsko. Mezi její významné nedávné počiny patří sólová výstava Zahrada vidění v Galerii Dům, Broumov, 2025 či duo výstava Primitiv s Davidem Turečkem v Galerii Cifra, 2023. V současné době žije a tvoří v Třeboni, kde vybudovala keramický Ateliér skoczka.




