Výstava Fáze mizení představuje tvorbu slovenského malíře Rastislava Podoby, v jejímž středu stojí krajina jako prostor paměti a proměny. Dlouhodobé, téměř vědecky precizní pozorování krajiny a jejích proměn se promítá do vzniku tematických cyklů, které propojuje jednotná myšlenková linie i formální přístup. Dynamika změn krajiny se odráží i v samotném procesu vzniku obrazu, kdy Podoba zvolené téma aktivně zkoumá prostřednictvím malířského média – střídáním malířských gest, odstraňováním a znovu vytvářením vrstev obrazu. Na krajinu nahlíží s odstupem, který mu zprostředkovává i práce s fotografickými předlohami. Ty následně posouvá do nových významových rovin skrze malířský jazyk, založený na principech redukce, mazání a zamlčování. Výsledná malba tak osciluje mezi realitou a abstrakcí. V díle Nasycené pásmo autor akcentuje esenci krajiny vyživené vodními toky prostřednictvím pastózních nánosů barev. Oproti tomu v cyklu Svahy, zachycujícím tání sněhu na lyžařském svahu, volba média – tuše – zdůrazňuje prchavost a dočasnost motivu. V těchto záznamech se nenápadně objevuje i lidská stopa, která je výrazněji přítomna v malbě Pracovní plocha II. Triptych vychází ze satelitních snímků chráněného území Nízkých Tater a reflektuje proměny prostředí pod vlivem industrializace a zásahů do lesního ekosystému. Podoba sleduje jak přírodní procesy, tak i stopy lidské činnosti – od rekreačního využívání krajiny až po urbanistické intervence. Výstava tak představuje krajinu jako dynamický prostor, v němž se přirozené procesy prolínají s lidskými zásahy.
Rastislav Podoba (*1975) studoval v letech 1996 – 2002 na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. Jeho díla jsou zastoupena ve sbírkách Slovenské národní galerie v Bratislavě, Galerie města Bratislavy, Nitrianské galerie, Středoslovenské galerie, Galerie výtvarného umění v Hodoníně a v dalších státních i soukromých sbírkách. Žije a pracuje v Banskej Bystrici, kde působí také jako pedagog na tamní Akademii umění.





